Translate Milfy!

vrijdag 28 juni 2013

10^Taal voor... Jenny Audring

Taal: wie is er niet mee bezig? Blogs, twitters, tijdschriften, polemieken, ingezonden brieven, boeken. Er zijn heul veul mensen met evenveul meningen. Toch zijn er ook mensen die zich meer met taal bezig houden dan anderen. Daarom vraagt Milfje Meulskens hun mening over taal. Vandaag interviewen we Jenny Audring, taalonderzoekster aan de Universiteit van Amsterdam, die veel weet over complexiteit van talen en over grammaticaal geslacht. Verder is Jenny (afhankelijk van waar, wanneer en voor wie) ook Berlijnse, import-Hagenaar, fotografe, koorzangeres en Bromptoneer (dat is iemand die op een Brompton rijdt en daar trots op is (die dingen fietsen echt lekker!)).
 
1. Wat betekent taal voor jou?
Het is mijn grote liefde. Gesproken, geschreven, geanalyseerd of gewoon mooi. Ik hou van gesprekken, gedichten en grammatica. Ik ben dolblij als ik een nieuw woord tegenkom (mijn laatste aanwinst is "deksletje", geleerd tijdens een zeilweekend). Op fietsvakanties, waar leesvoer omwille van het gewicht thuisblijft, ga ik onderweg straatnaambordjes en opschriften lezen -- ik kan echt niet zonder.

2. Wat vind je van spellingsregels?
Ik vind het vooral wonderlijk dat zelfs de meest vrijgevochten mensen erg conservatief kunnen zijn als het om spelling gaat. En het fascineert me hoe bang men is dat het loslaten van de regels totale chaos betekent. Ik heb ooit een boekje gelezen waarin werd uitgewerkt wat de consequenties zouden zijn van het vrijgeven van de spelling. Er werd geargumenteerd dat het schrift zich net zo goed zelf zou regelen als de uitspraak zichzelf regelt -- misschien nog wel beter, omdat er door de lettertekens al een deel van werk, het indelen van de zin in woorden en letters, is gedaan. Gesproken taal verstaan is op dit punt eigenlijk moeilijker omdat je de indeling in klanken en woorden zelf moet maken.

3. Erger je je aan het taalgebruik van mensen?
Eigenlijk niet. Maar Nederlands is niet mijn moedertaal, dus ik vind zo ongeveer alles interessant en niets fout. Bovendien wil ik als taalkundige niet oordelen over mijn onderzoeksobject. De term "onkruid" is voor een bioloog ook niet zinvol.

4. Waarom denk je dat mensen zich ergeren aan taalgebruik?
Sommige varianten hebben meer prestige in de maatschappij... Mensen die hier waarde aan hechten, beschouwen prestigieuze varianten als standaard en kijken neer op afwijkingen. Mijn indruk is dat hoe harder mensen hebben moeten werken om hun taalgebruik aan te passen aan deze standaard, hoe minder verdraagzaam zij zich tonen tegenover anderen die dit niet is gelukt -- of die het niet hebben geprobeerd.

5. Denk jij dat het lidwoord ‘het’ (of beter gezegd het de/het-onderscheid) uit het Nederlands zal verdwijnen?
Misschien, maar niet zo gauw als veel mensen lijken te denken. Toevallig  heb ik hier ooit een blogje over geschreven!

6. Wat is je lievelingswoord?
"talisman"

7. Heb je een taalwens, en zoja, wat is het?
Greville G. Corbett
Ik zou vreselijk graag een speciale sneak preview in het brein willen om erachter te komen hoe taal nou echt wordt opgeslagen en verwerkt.

8. Wier of wiens taalgebruik vind jij inspirerend?
De toptaalkundige Grev Corbett uit Engeland. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo helder en zo grappig kan vertellen: briljant, Brits onderkoeld en nooit een woord teveel.

9. Welke taal zou je nog wel eens willen leren en waarom?
Afrikaans! Omdat het bijna Nederlands is maar ook weer mogelijkheden biedt die je in het Nederlands niet vindt. Laatst las ik in een kinderboek over een beestje dat een boom "omhooggehardloop" is. Feest!

10. Ken je nog een leuke woordgrap, taalgrap of taalspelletje?
Met een vriend heb ik een tijdje fanatiek drieluikwoorden bedacht. Overspelregels. Onderwijsneus. Keukenrolmops. Fotolijsttrekker. Als je eenmaal begint kun je niet meer ophouden.

1 opmerking: