Translate Milfy!

vrijdag 12 april 2013

10^Taal... Barbara Snel

Taal: wie is er niet mee bezig? Blogs, twitters, tijdschriften, polemieken, ingezonden brieven, boeken. Er zijn heul veul mensen met evenveul meningen. Toch zijn er ook mensen die zich meer met taal bezig houden dan anderen. Daarom vraagt Milfje Meulskens hun mening over taal. 
Dit keer stelden we onze vragen aan Barbara Snel, docente Nederlands op een Leidse middelbare school. Barbara won de scriptieprijs van de Nederlandse Taalunie met haar onderzoek naar het woordje 'toch'.
 

1. Wat betekent taal voor jou?
Taal is, naast fysiek contact en oogcontact, het belangrijkste dat mensen kan verbinden. Wat iemand zegt maakt wie hij is.

2.Wat vind je van spellingsregels?
Als docent zeg ik: spellingsregels zijn heel belangrijk. Als taalkundige zeg ik: spellingsregels zijn heel interessant (maar niet zo interessant als sommige andere aspecten van taal). Als mezelf zeg ik: spellingsregels zijn er om de lezer het lezen niet al te moeilijk te maken.


3. Erger je je aan het taalgebruik van mensen?
Bijna nooit. Al kan het wel voorkomen dat ik iemand op het eerste gezicht minder aardig vind omdat diens accent of stemgebruik me irriteert. Ben ik nu een slecht mens? 

4.Waarom denk je dat mensen zich ergeren aan taalgebruik? 
Taalgebruik is een belangrijke manier om mensen in te delen in groepen. Mensen ergeren zich denk ik makkelijk aan taalgebruik dat ze herkennen als iets van een andere groep.

5. Wat doet een taalkundige, en wat vind je dat z/hij zou moeten doen?
Een taalkundige onderzoekt taalgebruik van mensen en probeert daar patronen en structuren in te ontdekken.

6. Wat is je lievelingswoord?
Desondanks
is mooi zonder dat ik weet waarom. Doerak klinkt goed  (de oe is sowieso leuk) en de vorm past bij de betekenis. Boefje vind ik leuk omdat het stout en schattig tegelijk is.

7. Heb je een taalwens, en zoja, wat is het?
Ik zou heel graag willen dat op alle scholen meer aandacht besteed wordt aan de écht interessante aspecten van taal. Dus niet alleen woordjes leren, spelling en schrijfregeltjes, maar bijvoorbeeld ook: hoe verwerken je hersens woorden, hoe ontstaan taalnormen en waarom ‘loopt’ de ene zin beter dan de andere. Volgens mij zijn leerlingen dan veel makkelijker te motiveren om op hun taalgebruik te letten.

8. Wier of wiens taalgebruik vind jij inspirerend?
Misschien een weinig origineel antwoord, maar dan denk ik toch vooral aan mensen als Herman Finkers en Van Kooten & De Bie. Bij schriftelijk taalgebruik zijn mijn grote helden toch wel Nescio en Couperus.


9. Welke taal zou je nog wel eens willen leren en waarom?
Russisch, want dat klinkt zo indrukwekkend. Daarnaast zou ik wel écht goed Engels willen kunnen, zodat ik alle grappen op de BBC kan verstaan zonder 888-ondertiteling en een genuanceerd taalkundig stuk kan schrijven zonder al te veel standaardformules.

10. Ken je nog een leuke woordgrap, taalgrap of taalspelletje?
Eén van mijn favoriete taalspelletjes is het woordenboekspel: zelf zo realistisch mogelijke betekenissen van een moeilijk woord verzinnen en vervolgens raden welke betekenis volgens Van Dale de juiste was.

2 opmerkingen:

  1. geweldig! Tell me over echt goed Engels willen kunnen in Amerika ..
    Kunnen jullie wat meer vertellen over dat onderzoek? Daar ging het TOCH om?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doerak is een van oorsprong Russisch woord en daar heeft het een heel andere betekenis: dom.

    BeantwoordenVerwijderen