Translate Milfy!

maandag 28 januari 2013

10^Taal voor... Marten van der Meulen

Taal: wie is er niet mee bezig? Blogs, twitters, tijdschriften, polemieken, ingezonden brieven, boeken. Er zijn heul veul mensen met evenveul meningen. Toch zijn er ook mensen die zich meer met taal bezig houden dan anderen. Daarom vraagt Milfje Meulskens hun mening over taal. Vandaag ter kick off: Marten van der Meulen, student Engels in Leiden/Sydney, en de helft van schrijversduo Milfje Meulskens.

10^Taal voor... Marten van der Meulen

  1. Wat betekent taal voor jou?
Taal is zowel het mooiste als het meest frustrerende dat er is. Het zorgt voor alle problemen maar ook voor alle oplossingen. Het leuke en problematische is dat iedereen het de hele tijd gebruikt, en dat het bepalend is voor iemands identiteit: iedereen heeft er een mening over. Ik kan daar nog lekker poetisch over doen maar het gaat erom dat ik taal echt wil begrijpen: iedereen gebruikt het de hele tijd en alles wat we doen heeft een betekenis, die moet ik doorgronden.

  1. Wat vind je van spellingsregels?
Ik snap dat een bepaalde mate van spellingsregels goed is omdat het de leesbaarheid bevordert, en omdat het een sociale gelijkmaker is, maar we zijn er echt veel te ver in doorgeslagen. Er wordt meer waarde gehecht aan goed kunnen spellen dan aan een goede zinsbouw of retorische kwaliteit. Dingen als het Groene Boekje vind ik erg stom: telkens maar nieuwe regels, tussen-n of niet, wie houdt dat nou bij? Wat is de functie ervan? Als ik pannekoek schrijf en jij zegt pannenkoek dan kan dat toch allebei?

  1. Erger je je aan het taalgebruik van mensen?
Niet echt, ik erger me vooral aan mensen die zich ergeren aan taalgebruik. Maar ik kan me wel storen aan slecht Engels door Nederlanders, maar ik stoor me vooral ook aan dat storen: wat maakt het nou uit dat we Engels met een accent spreken? Maarja, zoals met veel irritaties: je kunt het wel begrijpen, maar daardoor gaat het niet weg.

  1. Waarom denk je dat mensen zich ergeren aan taalgebruik?
Mensen ergeren zich omdat taal en identiteit enorm verweven zijn. Het is grappig dat veel mensen praten over tolerantie en acceptatie, maar als iemand een spellingsfout maakt is de wereld te klein. Maar uiteindelijk gaat het dus vaak (niet altijd) erom dat mensen zich ergeren omdat ze zich ergeren aan bepaald gedrag of herkomst, dat niet persé talig is maar daar wel in wordt uitgedrukt.

  1. Wat doet een taalkundige, en wat vind je dat z/hij zou moeten doen? 
Een taalkundige is een wetenschapper, die beschrijft wat er gebeurt. Z/hij moet proberen om geen oordelen uit te spreken, hoe moeilijk dat ook is.

  1. Wat is je lievelingswoord?
Dat verschilt heel erg, maar op het moment is het sikkeneurig. En tegenwoordig, dat vind ik zo’n raar woord. Wat heeft dat nou weer met tijd te maken!? En ik houd van toedoen, omdat dat klinkt als een stuiterbal.

  1. Heb je een taalwens, en zoja, wat is het?
Acceptatie van hun als onderwerpsvorm.

  1. Wier of wiens taalgebruik vind jij inspirerend? 
Bob den Uyl. Reve. Couperus in zijn romantische werken. Vooral Hemingway,  die schrijft zo kaal, maar alles betekent veel meer bij hem. Wanneer hij 'sad' schrijft dan heeft dat zoveel lading. En het taalgebruik van Sterre Leufkens, hoewel ik haar taalgebruik meer bewonder, het is kwikzilver, dat vind ik knap.

  1. Welke taal zou je nog wel eens willen leren en waarom? 
Arabisch. Ik heb een paar jaar geleden een beetje Arabisch geleerd maar ik zou het heul graag verder leren. En op de Canarische eilanden wordt of werd een soort fluittaal gesproken, dat lijkt me ook te gek om te kunnen.

  1. Ken je nog een leuke woordgrap, taalgrap of taalspelletje?
Ja sorry het spoonerisme blijft toch echt mijn ultieme favoriet. En woordwerpen, een nieuw spel dat ik heb bedacht, maar daarover later meer op dit blog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten